28 joulukuuta, 2016

Neil Gaiman: Sandman Deluxe 1 – Yösävelmiä ja alkusoittoja

"Minä näytän sinulle ahdistuksen kourallisessa tomua." (T.S. Eliot)
The Sandman: Preludes & Nocturnes (1989)
Neil Gaiman
Kuvittajat: Sam Keith, Mike Dringenberg, Malcolm Jones III, Dave McKean
suom. Petri Silas
RW Kustannus 2015
251 sivua

Kirjastosta
GR: 3/5
★★★

Sisältää sarjakuvat
  1. Vanhurskaiden uni
  2. Epätäydellistä isäntäväkeä
  3. Dream a little dream of me
  4. Ei helvetissä
  5. Matkaajat
  6. 24 tuntia
  7. Ääni ja vimma
  8. Sisareni siipien havina
En ole koskaan ollut kovin innokas sarjakuvien lukija, vaikka lapsena pidin joistakin sarjoista, mutta ns. aikuisten sarjakuvaromaanit eivät ole oikeastaan koskaan kiinnostaneet. Nalle Puhista pidän kyllä edelleen. Lucifer-tv-sarjan innoittamana kuitenkin tartuin teokseen, johon hahmo pohjautuu, vaikka ei häntä tässä paljoa nähdäkään ja sekin vähä on kovin erilaista itse sarjaan verrattuna. Olin kuitenkin myös kuullut Sandmanista joskus, jotain.

Eikä ei minusta edelleenkään tullut sarjakuvien suurkuluttajaa. Voi olla, että joskus vielä tartun sarjan seuraavaan osaan, mutta yhtä hyvin voi olla, että unohdan sen koko olemassaolon. Jotkin kirjan kahdeksasta erillisestä sarjakuvasta olivat ihan hyviä, mutta toiset olivat vastaavasti tylsiä. Ehkä suurin ongelma minulle on se, että itse Sandman on tylsä. Viimeinen osa antoi kuitenkin ymmärtää, että tähän voisi tulla muutos, samoin hänen sisarensa vaikutti vähän mielenkiintoisemmalta hahmolta. Piirrosjälki oli ihan hyvää, mutta toisaalta minulla ei ole paljon vertailukohtia. Ehkä kokeilen vielä joskus V niin kuin verikostoa, mutta jos sekään ei saa minua innostumaan, niin ehkä pitää vain todeta, etteivät sarjakuvat ole minua varten. Tästäkin varmasti moni pitää.

Loppuun lisätyt ensimmäiset hahmotelmat Sandmanista olivat melkeinpä parasta tarinassa ja itse asiassa auttoivat minua ymmärtämään, mitä eri tarinoissa oikeasti tapahtui. On jopa mahdollista, että voisin pitääkin sarjasta, jos se kirjoitettaisiin normaalin romaanin muotoon. Minulta varmaan jää jotain huomaamatta sarjakuvamuodossa.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti

Kommentti ilahduttaa aina

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...